سیل در عربستان | ماجرای جالب سیل مدینه

سیل در عربستان | ماجرای جالب سیل مدینه

همشهری آنلاین: در این میان، تصاویری که از سیل در شهر مقدس مدینه منتشر شده، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. بیشترین آسیب را استان ‌هالی‌العلی و مدینه

همشهری آنلاین: در این میان، تصاویری که از سیل در شهر مقدس مدینه منتشر شده، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. بیشترین آسیب را استان ‌هالی‌العلی و مدینه دیده‌اند. تصاویری که کاربران در شبکه‌های مجازی از مسجد پیامبر(ص) و اطراف آن منتشر کرده‌اند، هولناک است و بسیاری را نگران وضعیت مسجد رسول‌الله کرده است.

بارش‌های شدید و وقوع سیل در عربستان، تنها چند روز بعد از آنکه اتفاق مشابهی در امارات و عمان افتاد، بسیاری را به این فکر انداخته که چه اتفاقی در این منطقه از دنیا در حال روی‌دادن است. این نخستین‌بار نیست که چنین وضعی در عربستان پیش می‌آید 2 سال پیش، باران سیل‌آسا شهر جده را به هم ریخت و 2 نفر هم به‌خاطر آن کشته شدند.

کارشناسان می‌گویند که مشکل شهرهایی مثل جده و مدینه و دوبی این است که بنیان‌گزاران آنها، ذهنیتی از تغییرات اقلیمی نداشته‌اند و اصلا فکر این نبوده‌اند که روزی ممکن است چنین باران‌های سیل‌آسایی، آن هم به تناوب، در این منطقه به راه بیفتد و به چنین مشکلی تبدیل شود. البته باران‌های موسمی منطقه معروف هستند اما بارش‌های اخیر در این منطقه، سابقه نداشته است. معماری شهرهای منطقه، براساس هوای عموما گرم و خشک کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و اطراف آن بنا نهاده شده و هیچ‌کدام از این شهرها، سیستم تخلیه سیلاب ندارد.

مسئله دیگر این است که مدیریت شهری در شهرهایی مثل دوبی چندان کارآمد نبوده و هنوز شهروندان از پیامد سیل‌های اخیر در این شهرها رنج می‎‌برند. بحران پیش آمده، تلاش‌های کشورهای منطقه ازجمله امارات و عربستان برای ارائه چهره‌ای مدرن و منظم از شهرهایشان را به چالش کشیده و اخبار زیادی از سردرگمی مردم و مسافران در دوبی منتشر شده. این در حالی است که مقامات، انتشار اخبار منفی در این شهرها را کنترل می‌کنند. با این حال حجم به هم ریختگی و آشوب سیل‎های اخیر، به‌خصوص از طریق تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده، روایت رسمی امارات و عربستان از مدیریت شهرهای بحران‌زده را به چالش کشیده است.